چاپ فاکتور
جولای 30, 2018
فاکتور خام
جولای 31, 2018
نمایش همه

انواع کاغذ و جنس کاغذ از موارد مهمی در صنعت چاپ محسوب می شود. در ایران کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب انواع مختلفی دارد و هریک از آن ها دارای ویژگی خاص و منحصربه فردی می باشد .

انواع کاغذ در صنعت چاپ

کاغذهای بازیافتی

ویژگی اصلی این کاغذها ، رنگ کرم مایل به قهوه ای آن هاست. به این کاغذها ، کاغذ نخودی نیز می گویند که اغلب یا ضخیم بوده یا بسیار نازک هستند. از این نوع کاغذها بیشتر به عنوان چرک نویس استفاده می شود .کاغذهای ضخیم از موادبازیافتی به دست آمده اند واین کاغذها از لحاظ زیستی بسیار عالی هستند زیرا در تولید آن ها درختی قطع نشده و از اغلب از موادبازیافتی یا الیاف گیاهی نظیر پنبه یا نیشکر درست شده اند .از ویژگی های خوب این نوع از کاغذها این است که آسیب کمتری به چشم می رساند زیرا انعکاس نور از سطح این کاغذها کمتر است.

کاغذ تحریر

اکثر کتاب ها از این نوع کاغذ که به عنوان کاغذ تحریر در بازار موجود است ، درست شده اند. برای تولید آن باید درخت قطع شود که این امر آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند و هم چنین انعکاس نور در این کاغذها بالاست و باعث آسیب رساندن به چشم افراد می شود. این کاغذها معمولا به صورت 70 یا 80 گرمی و درسایزهای مختلف در بازار موجود می باشد . موارد مصرف آن در صنعت چاپ بیشتر برای سررسید ، مجله و .. است وهم چنین تمامی کاغذهایی که برای پرینت استفاده می شود از این نوع کاغذ می باشد . درحال حاضر بیشتر کاغذ های کپی از کشورهای کره و اندونزی و چین وارد می شود .

کاغذ گلاسه

این نوع کاغذ برعکس دونوع کاغذ قبل که راجع به آن ها توضیح مختصری مطرح کردیم عمدتا برای کارت ویزیت و طراحی جلد کتاب وپوستر و کاتالوگ و …. استفاده می شود . این نوع کاغذ اغلب برای طراحی کاربرد دارد و برای صفحات کتاب استفاده نمی شود .این نوع از کاغذ بیشترین آسیب را در مقایسه با دو نوع قبل به چشم می رساند. بر روی این کاغذ نوشته زیاد وجود ندارد و کاربرد آن اغلب برای مصارفی است که نیاز به نوشته کمتری باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

ازلحاظ قیمت براساس تعاریفی که ازانواع کاغذ داشتیم به این صورت است که کاغذ گلاسه بیشترین و کاغذ بازیافتی ( کاهی ) کمتریت قیمت را دارد و کاغذ های تحریر قیمتی بین این دو کاغذ را دربرمی گیرند .

ویژگی های انواع کاغذ و مقوا

به طور کلی و مختصر ویژگی های کاغذ به 4 دسته مختلف تقسیم می شود که شامل :

ویژگی های شیمیای  ( واکنش پذیری کاغذ نسبت به مواد نظیر رنگ و مرکب چاپ و … )

ویژگی های فیزیکی ( وزن پایه ، دانسیته و ضخامت )

ویژگی های مکانیکی ( مقاومت آن در برابر کشیده شدن و تاخوردن و شکسته شدن و … )

ویژگی های نوری ( سفیدی ، درخشندگی ، انعکاس و روشن و مات بودن آن )

همه ی ویژگی های بیان شده برای انواع کاغذ با توجه به روش ساخت هرکدام متغیر بوده و نقش تعیین کننده ای در ویژگی های اصلی آن ها خواهد داشت .

کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه از تفاله چوب بدون استفاده ازعملیات مکانیکی بر روی آن تولید می شود . ارزان و شکننده و لطیف بوده و در برابر نورمقاومت پایین دارد .همانطور که اسم این کاغذ پیداست مخصوص چاپ روزنامه است و قدرت جذب آن بالاست و اغلب برای چاپ روزنامه از این نوغ کاغذ استفاده می شود . کاغذ روزنامه معمولا برای کارهای هنری و دستی بیشتر استفاده می شود رنگ کاغذ معمولا فیلی رنگ است و به صورت ورقه و دفترچه در دسترس است . از ویژگی های عالی این کاغذ می توان به مقاومت وکشش سطحی آن در زمان چاپ اشاره کرد .

 انواع سایز و گرماژ

این کاغذ معمولا به صورت رول هایی با عرض 70 تا 110 سانتی متر و گرماژ 60 تا 250 گرم تولید می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *