فاکتور خدماتی
چگونه فاکتور خدمات تهیه و دستمزد کار خود را دریافت کنیم؟
می 8, 2020
چگونه در برنامه ورد فاکتور درست کنیم؟
چگونه در برنامه ورد فاکتور درست کنیم؟
ژوئن 8, 2020
نمایش همه
آیا فاکتورها قراردادهای قانونی هستند؟

یک فاکتور به خودی خود سندی قانونی به حساب نمی آید. صدور فاکتور از جمله تکنیک های حسابداری است، ولی نمیتوان آن را توافق نامه ای قانونی میان صاحب کسب و کار و مشتری در نظر گرفت. فاکتورها را میتوان به سادگی دستکاری کرد، پس جز اسناد قانونی نیست. در هیچ کجای فاکتور قید نشده است که هر دو طرف با تمام شرایط موافقت نموده اند. کسب و کارهای کوچک ناچارند برای اطمینان از آن که مشتری دستمزد آن ها را کامل و در یک نوبت پرداخت میکند، با مشتریانشان قرارداد ببندند. قراردادها توافق نامه هایی قانونی هستند.

چگونه قراردادی قانونی ببندیم؟

فاکتورها قراردادهای قانونی نیستند، اما کسب و کارهای کوچک و آزادکاران میتوانند قراردادهایی قانونی ببندند تا خیالشان بابت دریافت هزینه خدماتشان راحت باشد.

برای بستن قراردادهای قانونی، بسته به مدیریت کسب و کارهای کوچک، تنها 2 شرط اساسی وجود دارد. این 2 شرط نه تنها برای قراردادها، بلکه برای سایر اسناد قانونی نیز صدق میکند:

  1. تمام طرف های درگیر باید با پیشنهادی که یکی از طرفین مطرح نموده و طرف دیگر پذیرفته، موافقت کنند.
  2. چیز باارزشی باید با چیز باارزش دیگری مبادله شود که میتواند شامل کالا، خدمات و پول نقد باشد.

مثلا اگر آزادکار هستید و در زمینه تبلیغات کار میکنید، باید در قراردادتان ذکر کنید که طبق توافق هر دو طرف، شما وظیفه خدمات تبلیغاتی را بر عهده دارید و در مقابل، مبلغ توافق شده را از کارفرمایتان دریافت میکنید.

قرارداد آزادکاران شامل چه مواردی است؟

قراردادهای قانونی درخصوص خدماتی که توسط کسب و کارهای کوچک یا آزادکاران ارائه میشود، باید شامل شرایط و بندهای زیر باشد:

  1. نرخ ها و قیمت ها

ضروری ترین قسمت در قراردادهایی که میان کسب و کارهای کوچک و مشتریانشان بسته میشود، اعلام صریح نرخ های خدمات است. باید در همان ابتدای کار درباره نرخ ها بحث و گفتگو شود. ریزترین جزئیات مربوط به نرخ ها نیز باید در قرارداد مکتوب شود. اگر دستمزدتان را ساعتی محاسبه میکنید، باید حداقل و حداکثر تعداد ساعات کار در قرارداد ذکر شود. در قرارداد همچنین باید زمان پرداخت دستمزدتان مشخص باشد. پرداخت دستمزد میتواند در زمان امضای قرارداد، پایان کار، در فواصل معین در طول کار صورت گیرد.

  1. شرایط پرداخت و فاکتور

قراردادتان باید همواره شامل بخش هایی درباره شرایط پرداخت، از جمله زمان و روش پرداخت (مانند پول نقد و کارت اعتباری) باشد. اگر مشتریان ثابتی دارید و هر ماه خدماتی را به آن ها ارائه میدهید، میتوانید در قرارداد اولیه این نکته را ذکر کرده و بدون نیاز به عقد قرارداد ماهانه، هر ماه دستمزد خود را دریافت کنید.

  1. شرایط اصلاح و بازنگری

در کسب و کارهایی از جمله توسعه وب، طراحی گرافیک و نویسندگی، تقاضای اصلاح و بازنگری کار رایج است. اما باید در قراردادتان شرایطی را تعریف کنید تا در آینده ناچار به اصلاح چندباره کارتان نباشید. در قرارداد، حداکثر تعداد دفعاتی که کارتان را اصلاح میکنید ذکر کنید. معمولا این تعداد در هر کار یا پروژه بین 2 تا 3 بار است.

  1. جزئیات غرامت

گاهی پیش می آید که مشتریان و یا کارفرمایان پس از شروع پروژه و انجام قسمت هایی از آن، اقدام به قسخ قرارداد میکنند. بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی، بندی تحت عنوان غرامت به قرارداد خود اضافه کنید. بدین ترتیب اگر روی پروژه ای وقت بگذارید و سپس مشتری قصد لغو کردن آن را داشته باشد، شما ضرری نمیکنید.  در برخی قراردادها، میزان غرامت بر اساس مقدار کاری که انجام شده است تعیین میشود، و در برخی دیگر نرخی ثابت در نظر گرفته میشود، مثلا 25%.

  1. شرایط مالکیت حق نشر

تمام قراردادهایی که میبندید باید شامل جزئیاتی دقیق درباره مالکیت حق نشر باشد. معمولا در قراردادهای آزادکاران، مشتری، پس از پرداخت حق الزحمه، مالک تمام حقوق مربوط به چاپ و نشر اثر است.

مهمترین بخش های یک قرارداد قانونی کدامند ؟

یک قرارداد قانونی شامل موارد زیر است:

  • پیشنهاد
  • پذیرش
  • ملاحظات
  • تعهدات متقابل
  • شایستگی و توانایی

اگر این 5 مورد در قرارداد ذکر شوند، به این معناست که قراردادی قانونی بسته ایم.

آیا پیامک میتواند قراداد قانونی باشد؟

تمامی توافق ها، حتی آن هایی که در پیامک ها و ایمیل ها مطرح شده اند، میتوانند به عنوان قراردادهای قانونی در نظر گرفته شوند. برخلاف باور عموم، هیچ نیازی نیست که دو طرف برای بستن قراردادی رسمی و قانونی، سندی مکتوب را امضا کنند. توافقی که در پیامک و حتی با زبان غیررسمی ایجاد شده است، از دید قانون یک قرارداد است.

آیا قرادادهای دستنویس قانونی هستند؟

در صورتی یک قرارداد دستنویس قانونی به حساب می آید که شامل 5 مورد ذکر شده در بالا باشد و دو طرف با آن ها موافق باشند. این قرارداد باید به امضای دو طرف نیز برسد. چنین قراردادهایی قانونی هستند، اما در دنیای تجارت، قراردادهای رسمی و تایپ شده رایج ترند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *