شناسایی فاکتور غیر رسمی و رویکرد برخورد با آن ها
ژانویه 31, 2019
فاکتور رسمی چیست
فاکتور رسمی چیست و شامل چه چیزهاییست؟
دسامبر 30, 2019
نمایش همه

یکی از مهم ترین سندهای تجاری در کسب و کار ، فاکتورهایی هستند که باید به گونه ای تهیه شوند ، که از اعتبار حقوقی نیز برخوردار باشند . برهمین اساس تنها فاکتورهایی که مورد تایید سازمان اداره امور مالیاتی و دارایی باشند،فاکتورهای رسمی خواهند بود .

فاکتورهای رسمی به عنوان سندی قابل قبول در دادگاه و مراجع حقوقی می باشند . برای اطمینان از ارزش فاکتورهای صادرشده باید به ویژگی های فاکتور رسمی توجه داشت .یکی از مهم ترین نکاتی که در فاکتورهای رسمی باید مورد توجه قرارگیرد ترتیب و معانی رنگ در فاکتور رسمی می باشد .البته سایر فاکتورهای فروشی که رسمی نیستند و تنها بنا به درخواست خریدار صادر می شود در رنگ ها و طرح های مختلفی چاپ خواهند شد . ما در این مطلب به بررسی نکاتی در رابطه با ترتیب و معانی رنگ در فاکتور های رسمی می پردازیم ، پس همراه ما باشید .

رنگ در فاکتور

رنگ در فاکتور های رسمی

فاکتورهایی که مورد تایید سازمان امور دارایی هستند در زمینه رنگ محدودیت خاصی نداشته ، بنابراین می توانیم از فاکتورهایی با چاپ دو رنگ ، تک رنگ و چهار رنگ برای ارائه به سازمان امور دارایی درنظر داشت .به منظور صرفه جویی در هزینه ها معمولا از فاکتورهای تک رنگ و دو رنگ بیش تر استفاده می شود . زمانی که برای چاپ فاکتور از روش چاپ تک رنگ یا دو رنگ استفاده می شود برای هر برگه فاکتور فروش رنگ خاص در نظر گرفته می شود . کاغذ رنگی برای فاکتورها علاوه بر زیبایی و تقسیم بندی ، کاربرد هر برگه را برای فروشنده و خریدار مشخص می کند . در ادامه به بررسی قوانین خاص برای انتخاب رنگ در فاکتور می پردازیم .

رنگ برگه های فاکتور

قبل از توضیح در رابطه با رنگ برگه های فاکتور ، توضیح این موضوع ضروری است که تعداد برگه در فاکتورهای فروش برای سازمان امور دارایی اهمیتی ندارد. در هر کسب و کاری یک برگه فاکتور به فروشنده و یک برگه فاکتور به خریدار داده می شود و برگه ای نیز در اسناد حسابداری ثبت می شود بر همین اساس فاکتورها معمولا به صورت دو برگی یا سه برگی برای کسب و کار تهیه می شود .

برگه ابتدایی که در اختیار مشتری قرار می گیرد، سفید بوده و از کاغذ 80 گرمی تهیه می شود . برگه های دوم و سوم به رنگ های زرد ، آبی ، صورتی یا قرمز می باشد . جنس برگه های دوم و سوم به نسبت برگه اول نازک تر بوده و کیفیت پایین تری دارد و از کاغذ 40 تا 55 گرمی تهیه می شوند .

رنگ شماره فاکتور

موضوعی که در مورد انتخاب رنگ در فاکتور اهمیت دارد ، توجه به شماره سریال فاکتور می باشد .شماره سریال تمامی فاکتورها با توجه به قوانین موجود در نمونه فاکتور رسمی باید به رنگ قرمز باشد . شماره سریال نباید تکراری باشد و روی هر فاکتور شماره سریال اختصاصی باید چاپ شود .شماره سریال نباید پرینتی باشد و معمولا به وسیله دستگاهی خاص به رنگ قرمز به صورت برجسته بر روی فاکتور قرار می گیرد . دستگاه های شماره زن دستی یا پرینت شماره سریال به هیچ وجه مورد قبول سازمان امور دارایی نخواهد بود . در صورتی که اطلاعات فروشنده ثابت است در مرحله چاپ در محل مورد نظر چاپ شود .

انتخاب رنگ فاکتور متناسب با جنس کاغذ

یکی از نکات مهمی که در استفاده از رنگ های متفاوت در فاکتور تاثیر دارد ، جنس کاغذ فاکتور می باشد ، رنگ در فاکتور با توجه به جنس کاغذ انتخاب می شود .در بعضی از فاکتورهای چند برگی از کاغذهای کاربن لس ( نیازی به کاربن ندارد ) استفاده می شود و این کار باعث می شود که هرچه در برگه اول درج می شود در برگه های دوم و سوم نیز بدون گذاشتن برگه کاربن ثبت شود .نکته قابل توجه در استفاده از کاغذهای کاربن لس این است که مناسب پرینت گرفتن جوهر افشان و لیزری نیست و باید با پرینتر سوزنی یا چاپ افست ، چاپ روی آن ها انجام شود . رنگ کاربن این کاغذها معمولا آبی یا مشکی بوده و توصیه می شود براساس رنگ های انتخابی برای کاغذ و چاپ روی آن رنگ مناسب انتخاب شود .

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه چاپ فاکتور رسمی ، دانلود و مشاهده نمونه فاکتور رسمی ، چاپ تراکت ، پاکت های اداری و … به وبسایت ما مراجعه نمایید و با مشاورین ما در زمینه انتخاب رنگ در فاکتور مشورت های لازم را داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *