کاربرد تیغه داکتربلید یاراکل چاپ هلیوگراور
دسامبر 18, 2017
اطلاعات جامع درباره چاپ لترپرس
دسامبر 18, 2017
نمایش همه

چگونگی انجام چاپ فلکسو

چاپ فلکسو
در واقع می توان گفت که فلکسوگرافی شکلی از ماشین های لترپرس رول دوار است. اما تفاوتی که بین این دو نوع چاپ وجود دارد، یکی در نوع پلیت است ، که در چاپ فلکسو بر خلاف لترپرس از پلیت منعطف استفاده می شود؛ و دیگری در نوع مرکب. مرکب چاپ فلکسو مایع بوده و ویسکوزیته پائینی دارد، در حالیکه مرکب لترپرس خمیری است. در نتیجه سیستم مرکب دهی در چاپ فلکسو تنها شامل دو نورد است و این درست نقطه مقابل چاپ لترپرس است که به علت سنگین بودن مرکب از چندین نورد در اندازه های مختلف استفاده می کند
چاپ فلکسو
علیرغم وجود ماشین های گوناگون( ازنظر شکل ظاهری) با روش های متعدد، عموماً تمامی آن ها در چهار قسمت اصلی ذیل وجه اشتراک دارند:

١- سیستم باز کن ) (Unwinder

٢- سیستم چاپ ) (Printing unit

٣- سیستم خشک کن(Drying )

٤- سیستم جمع کن (Rewinder)

ضمن اینکه هر یک از قسمت های نام برده دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی مربوط به همان سیستم می باشد که البته این ویژگی ها به تنهایی و در نهایت در کنار یکدیگر در کیفیت چاپ اثر بسیار مهم و حساسی دارند.

عمل چاپ در تمام ماشین های چاپ فلکسو به یک صورت انجام می گیرد. ساده ترین و رایج ترین شکل سیستم چاپی فلکسو مشتمل بر چهار سری نورد است:
چاپ فلکسو
١- نورد مخزن( fountain roll)

٢- نورد اندازه گیری و سنجش میزان مرکب یا نورد آنیلوکس

) or Anilox roll ( Ink metering roll

٣- سیلندر پلیت (Plate cylinder)

٤- سیلندر فشار یا چاپ ) (Impression cylinder
چاپ فلکسو
شرح کلی هریک از این بخش ها در فصل های بعدی داده خواهد شد، در اینجا تنها مروری کلی بر سیستم چاپ فلکسو خواهیم داشت:

فرآیند چاپ از سیستم مرکب رسانی آغاز می شود. البته قابل ذکر است که در فلکسو دو نوع سیستم مرکب رسانی وجود دارد، که در فصل های بعدی مفصل تر توضیح داده خواهد شد. ابتدا نورد غوطه ور در مخزن مرکب، با حرکت دورانی خود مرکب لازم را به نورد اندازه گیری (نورد آنیلوکس) منتقل می کند. این نورد توسط شبکه سلولی شکل سطح خود، با مشخصات و استانداردهای معین از نظر اندازه، تعداد در یک سانتی متر مربع، عمق سلول و زاویه سلول و … که در تمام سطح سیلندر قرارگرفته اند، لایه ای از مرکب را با ضخامت یکنواخت و مشخص به سیلندر پلیت و به سطح کلیشه انتقال می دهد که در نتیجه آن قسمت های دارای تصویر کلیشه که برجسته هستند، مرکبی می شوند. قابل ذکر است که کمیت مرکب منتقل شده به وسیله این سیلندر دقیقاً به تعداد و نوع و عمق سلول ها بستگی مستقیم دارد. به نسبت ضخامت لایه مرکب مورد نیاز، نوردهای گوناگون با حجم و گودی سلول های متفاوت باید استفاده شوند.
چاپ فلکسو
هم زمان با سیستم مرکب رسانی، بر روی سطح نورد آنیلوکس، تیغه دکتر بلید با زاویه معکوس تعبیه شده که وظیفه این تیغه پاک کردن سطح آنیلوکس از مرکب اضافی و بازگرداندن آن به مخزن مرکب است این عمل موجب انتقال یکدست لایه مرکب از نورد آنیلوکس به سطح کلیشه چاپ می شود. وجود این تیغه ما را از پر بودن سلول های توزیع شده بر روی نورد مطمئن می سازد و در نتیجه همیشه حجم مشخصی از مرکب روی پلیت منتقل می شود. به طور کلی مرحله انتقال مرکب تحت تأثیر حجم و گودی سلول، مساحت دهانه سلول، سطح پلیت و متریال و … است.

سپس سیلندر پلیت با حرکت دورانی خود با سیلندر چاپ تقریباً مماس شده و هم زمان با این عمل متریال از بین دو سیلندر عبور کرده و عمل چاپ انجام می گیرد.
چاپ فلکسو
سیلندر فشار (چاپ)، فشار مناسب را نسبت به سیلندر پلیت اعمال می کند، که موجب انتقال صحیح تصویر به روی سطح چاپی می شود. در واقع این روش چاپی، فقط به یک فشار ناچیز احتیاج دارد تا این امکان را فراهم سازد که مرکب مورد نیاز ما از روی پلیت بر روی کاغذ منتقل شود. به هر حال این فشار تماسی ناچیز،
چاپ فلکسو
باید تا حد ممکن به درستی روی تمام محل های چاپ شونده و در حال گذر از طول چاپ اعمال شود. نیروی گریز از مرکز در سیلندر و انحراف محور باید توسط یک فشار بیشتر جبران شود. در نهایت هنگامی کار با موفقیت انجام می شود که این فشار تماسی بتواند فقط با یک نوسان ناچیز حفظ شود. حتی یک فشار کم برای پلیت های نرم و منعطف این چاپ کافی است تا یک چاپ خوب را برای ما به ارمغان بیاورد. این نوع چاپ حتی می تواند روی مقوای فلوت دار اعمال شود بدون آنکه به آن آسیبی برساند.

سپس رول به چاپ رسیده در هر واحد، قبل از رسیدن به واحد چاپ بعدی به واحدهای خشک کن میانی منتقل شده تا هر رنگ قبل از چاپ رنگ بعدی، خشک شود.
چاپ فلکسو
پس از آنکه مراحل چاپ کلیه رنگ ها به پایان رسید، رول از میان تونل خشک کن نهایی نیز عبور داده

می شود تا حلال ها یا آب باقی مانده بر سطح کار چاپی به طور کامل تبخیر و خشک شوند. در نهایت محصول تکمیلی بر روی رول جمع کن در ایستگاه تحویل، جمع شده یا به واحد برش رول منتقل می شود.
چاپ فلکسو
به طور کلی می توان گفت واحدهای عملیاتی اصلی در یک چاپ فلکسو شامل موارد زیر است:

١- آماده سازی و تهیه تصویر (prepress)

٢- تهیه پلیت (plate making)

٣- چاپ (printing)

٤- عملیات تکمیلی (finishing)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *