راهنمای رفع اشکال در چاپ افست
نوامبر 27, 2017
رنگ سیاه در چاپ
دسامبر 16, 2017
نمایش همه

طراحی پوستر

خلاصه مقاله:

استاد اسدالله چهره پرداز، استاد طراحي نشانه و تايپوگرافي خط فارسي :دانشجو بايد ساده ديدن را ياد بگيرد يك دانشجو براي طراحي نشانه و پوستر چه بايد بداند؟ آيا خواندن كتاب و مقاله و ارزيابي آثار پيشينيان كافي است ؟ آيا دريافت سفارش مي تواند دليلي بر پايان زمان آموزش باشد .هر نوشته اي در ذات خود مسئوليت خطير اطلاع رساني را ايفا مي كند . اگر كلمه اي درست و گويا نوشته نشود هم خود خوانده نمي شود و هم چيزي را در ذهن خواننده تداعيي نخواهد كرد . اين مساله وقتي حساسيت بيشتري مي يابد كه كلمه و عبارت نوشته اي باشند تحت عنوان لوگو و نشانه براي معرفي كسي يا چيزي به ديگران . در اين حالت است كه كلمه گذشته از معرفي خود بايد احساس و عواطفي را نيز در بيننده ايجاد نمايد . شايد ان كه گفت و” در ابتدا كلمه بود“ گوشه چشمي به همين وضعيت در همين قرن داشته است اسد الله چهره پرداز گرافيست و استاد طراحي نشانه در اين خصوص مي گويد :
طراحی پوستر
هر نوشته اي اطلاع رساني مي كند . ما وقتي يك كلمه را مكتوب مي بينيم متوجه مي شويم كه منظور آن چيست . مثلا اگر ببينيد جايي نوشته است اسدالله چهره پرداز مي فهميد كه اين نام يك شخص است . حالا هر كسي مي تواند اين نام را داشته باشد اما وقتي شما يك كلمه را طراحي مي كنيد و بدان شخصيت مي دهيد اين اطلاع رساني فرتر از آنچه هست مي رود . او در توضيح اين مطلب افزود:لوگو و نشانه با كلمه صرف فرق دارد . لوگو بايد يك شخصيت داشته باشد . در اين صورت وقتي شما آن راببينيد بلافاصله متوجه مي شويد كه منظور چيست . مثلا وقتي من به طور خاص نام چهره پرداز را طراحي كنم هر كس آن را ببيند مي فهمد منظور من هستم نه چهره پرداز ديگري . به اين ترتيب اطلاع راسني در قالب اين كلمه از يك اسم صرف فراتر مي رود و كلمه هويت مي يابد . او با اشاره به اين كه برخي هنرمندان نام خاصي را براي فعاليت هنري خود بر مي گزينند گفت : مثلا هوشنگ ابتهاج نام هنري سايه را بر خود نهاده است . هر كس امضاي سايه را پاي شعري ببيند مي فهمد منظور كيست حالا لوگو و نشانه نيز مي تواند همين هويت را به يك عبارت و كلمه بدهد .
طراحی پوستر
او با تاكيد بر اين كه افرادي كه مي خواهند وارد اين وادي شوند بايد در آموزشي دائمي به سر ببرند گفت : منظور من از آموزش دائمي اين نيست كه آنها مدام به كلاس بيايند . هر چند در دوره هاي ابتدايي كار چنين اقدامي مفيد است و مي تواند متضمن فعاليت هاي مناسب بعدي باشد اما ما همواره به دانشجويانمان يك نكته مهم را آموزش مي دهيم و آن ياد گرفتن ”ديدن ” است . چهره پرداز گفت : انسان با ديدن مشق نظري مي كند . اگر كسي ساده نگريستن را ياد گرفت مي تواند به طراح خوبي براي نشانه تبديل شود . او گفت : توصيه من به دانشجويان گرافيك و طراحان فونت اين است كه هر چه مي توانيد ذخيره تصويري خود را افزايش دهيد . كساني كه ذخيره تصويري غني دارند در اين كار موفق تر از ديگران هستند . او گفت : نگاه كردن نبايد صرفا بريا نگاه كردن باشد بلكه بايد ديد و آموخت . شهر بهترين آموزشگاه است . دانشجويان وقتي در اتوبوس و تاكسي نشسته اند يا در خيابان راه مي روند بايد به اطرافشان نگاه كنند . سردر مغازه ها را ببينيد ، پوسترها و لوگوهاي شهري را ببيند و فكر كنند اگر طراحي اين ها به خودشان سپرده مي شد چه چيزي را به جاي آنچه هست طراحي مي كردند . رسيدن به اين كه آيا نمونه هاي موجود بهترين ها هستند يا مي شود نمونه بهتري طراحي كرد امري است كه مي تواند دانشجويان را ياري دهد .
طراحی پوستر
اسدالله چهره پرداز در پاسخ به اين سئوال كه وضعيت آموزش كنوني اين رشته ها را در دانشگاه چطور ارزيابي مي كنيد گفت : آموزش ها به صورتي است كه واقعا براي رشد به مباحث كمك آموزشي نياز است . مثلا در آموزشگاه ايده ما تحت هيچ شرايطي نمي گذاريم كلاس هايمان با تعداد دانشجوي بيش از 10 نفر تشكيل شود . اين امر خود سبب مي شود استاد فرصت رسيدگي به كار تك تك دانشجويان را داشته باشد . او با تاكيد بر اين كه وقتي تعداد دانشجويان كم است كلاس ها تبديل به كارگاه هايي مي شوند كه خلاقيت دانشجويان را تقويب مي كند گفت : من در كلاس فرصت دارم براي طراحي نشانه با تك تك دانشجويان كار كنم . حتي دستشان را بگيرم و قوس خط و حرف را مشخص كنم . اين سبب مي شود آنها بهتر بتوانند كار را ياد بگيرند . به هر حال گرافيك و طراحي كاري است كه به تمرين نياز دارد . مگر مي توان تئوري شيمي را همپاي آزمايشگاه شيمي دانست .
طراحی پوستر
اگر كسي شيمي را از روي توئوري هاي موجود بياموزد هرچ گاه نمي تواند مدعي اين شود كه همه چيز را ياد گرفته است در حالي كه كار در آزمايشگاه سبب مي شود علم كاربردي شود . او گفت : استاد گرافيك هم از راه حرف زدن نمي تواند همه انچه را كه بايد به دانشجويش بياموزد بلكه بايد تمرين كند و تمرين كند تا دانشجو ياد بگيرد چه بايد بكند . او وظيفه گرافيست ها را طراحي تابلوهاي به شيوه اي دانست كه هم به زيبايي شهر كمك كند و هم به اطلاع رساني مناسب و در توضيح اين مطلب گفت : شما سر در بانكي كه قرار است مسكن مردم را تامين كند ببينيد : نشانه اين بانك بايد طوري باشد كه حس امنيت و آرامش در خانه وبدن را به بيننده منتقل كند .
طراحی پوستر
يا اگر مي خواهيد به كسي بگوييد نبايد به اين محوطه وارد شود بايد نشانه اي را همراه نوشته طراحي كنيد كه بازدارنده باشد همه اين ها سبب مي شود مفاهيم راحت تر منتقل شود و زيبايي نيز در كنار آن وجود داشته باشد . چهرهپرداز از برگزاري نمايشگاه آثار دانشجويان به عنوان يك سفر علمي در محيط آموزشگاه ياد كرد و گفت وقتي من جلوي هر پوستر و ناشنه مي ايستم و براي دانشجويان توضيح مي دهم گويا آنها را به كاربردي ترين سفر علمي برده ام .
طراحی پوستر
او زيبايي شهر ها را وظيفه گرافيست ها دانست و گفت : بايد براي رسيدن به اين هدف هم دانشجويان تلاش بيشتري كنند و هم فضاهاي آموزشي امكان ارائه خدمات بيشتر را داشته باشند . چهرهپرداز معتقد است اگر حسي كه مي خواهيد در يك نشانه وجود داشته باشد به بيننده هم منتقل شده باشد شما نشانه موفقي را طراحي كرده ايد اما اگر ديديد مخاطبان شما سر در گم در پي يافتن منظورتان هستند حتما جايي از كار ايراد دارد . ايرادي كه با آموزش و تمرين حل خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *