تعریفی جامع از لوگو
نوامبر 19, 2017
چاپ فلکسو چیست
نوامبر 23, 2017
نمایش همه

تعریفی جامع از چاپ سیلک

چاپ سیلک روشی برای چاپ تصویر است. در این روش از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. توری در قابی ثابت می‌شود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش می‌شود. سپس بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کنندهلاک حساس پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند. سپس زیرکار را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌کنند. رنگ یا زیرکار فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده یه کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل می‌شود و تصویر روی آن ظاهر می‌گردد.

روش چاپ سیلک اولین بار در ژاپن انجام شد. در آن زمان پارچه های ابریشمی برای چاپ کاربرد داشت و به همین دلیل این روش به سیلک (به معنی ابریشم) معروف شد. این روش هنوز هم در برخی نقاط جهان استفاده می شود زیرا هیچ روش چاپی نمی تواند به اندازه چاپ سیلک، مرکب را بر روی سطح منتقل کند و گاهی نیاز است تا چاپ با مقادیر زیادی از مرکب انجام شود. بنابراین چاپ سیلک جزء بهترینها انتخاب می باشد.

تعریفی جامع از چاپ سیلک

با این روش می‌توان بر روی مواد مختلف چاپ‌های تک‌رنگ یا چندرنگ صورت داد. با سیلک‌اسکرین می‌توان روی انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و غیره تصویر چاپ کرد. با چاپ سیلک می‌توان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روشهای چاپی منحصربه‌فرد است. این نوع چاپ برای چاپ تبلیغی بر روی اشیای گوناگون مثل تقویم و سررسید و لیوان و کاغذ بکار می‌رود.

چاپ سیلک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و به همین دلیل کار در این زمینه، به سرمایه اندکی نیاز است که با وجود آن می توان کارگاه چاپ سیلک برای صنایع دستی (روی انواع پارچه و لباس) راه اندازی نمود.

دامنهٔ کاربرد این چاپ از ساده‌ترین و ارزانترین وجه آن ( که به عنوان چاپ صنعتی و در مورد کالاهای مصرفی بکار می‌رود ) تا پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین مرحله آن ( که بکار خلق آثار هنری می‌آید ) گسترده‌است. از تصویر روی شیشه‌های شیر پاستوریزه، انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تابلوهای اسامی خیابانها و پلاک منازل، حروف روی دستگاههای صوتی و انواع لوازم و وسایل زندگی گرفته تا برخی از پوسترهای تبلیغاتی و کارهای هنری و غیره تصویر چاپ کرد. با چاپ سیلک می‌توان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روشهای چاپی منحصربه‌فرد است.

تعریفی جامع از چاپ سیلک

چاپ سیلک مانند سایر هنرها ابزار ساده ای دارد بعنوان مثال :نقاشی که ابزار ان از قلم مو رنگ و… تشکیل شده مهم عمل ان درطراحی واشنایی بارنگها ونهایتا خلاقیت وایجاد زیباییها و..توام میباشد

چاپ سیلک هم دراصل یک حرفه وهنر است که باید درست اموزش دید بارنگها اشناشد وبعداز ساخت شابلون بنا به خواست مشتری وسفارشاتی که میدهد به عنوان مثال روی ساک دستی تبلیغاتی که میخواهد چاپ شود تکرنگ- سه رنگ – چهار رنگ ورنگهای ترکیبی باکیفیت وزیبا انجام شود
تعریفی جامع از چاپ سیلک
مزایای چاپ سیلک:

۱. سادگی این روش شاید مهمترین مزیت چاپ سیلک است.
۲. قیمت تمام شده ارزان این چاپ نسبت به باقی روش های چاپ بر روی لباس، ارزان تر است. چاپ سیلک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و به همین دلیل کار در این زمینه، به سرمایه اندکی نیاز است که با وجود آن می توان کارگاه چاپ سیلک برای صنایع دستی راه اندازی نمود.
۳. امکان چاپ بر روی مواد مختلف از جمله: نایلکس و نایلون، تقویم دیواری، چرم، مقوا، کفش، کیف، جعبه های مختلف از جنس کارتن، تابلوهای هنری، گونی، پارچه و البسه و …
تعریفی جامع از چاپ سیلک
معایب چاپ سیلک:

۱. در عین حال نمی توان از معایب این روش چاپ غافل شد از جمله سرعت پایین چاپ و این نکته که رزولیشن و کیفیت نهایی محصول نیز محدودیت هایی دارد.

۲. نکته بعدی اینکه محدودیت ترکیب رنگ های چاپ موجب شده تا از امتیازات این روش کاسته شود.

(برای مثال در زمان شستن دارو بعد از نور دادن، گاهی دارو بیش از حد پاک می‎شود که ممکن است به دلیل نوردهی کم، فاصله زیاد لامپ و طرح و یا عدم ترکیب صحیح دارو این اتفاق رخ دهد. همچنین در برخی مواقع پس از نور دهی دارو که باید پاک شود پوب پاک نمی شود.)

چاپ سیلک انواع مختفی دارد که شامل:
تعریفی جامع از چاپ سیلک
۱-چاپ معمولی

۲-چاپ با لاک حساس برجسته آبی

۳-چاپ ترام

۴-چاپ پلاستی زول

و… می باشد.
تعریفی جامع از چاپ سیلک
برای چاپ سیلک بر روی پارچه سه روش وجود دارد:

روش اول: در روش اول می‏توان توری یا شابلون را تهیه و طرح مورد نظر خود را روی کاغذ طراحی نمود. سپس با گذاشتن این طرح بر روی پارچه، شابلون را روی آن قرار ‏دهید و به طور دلخواه تصویر را بر روی لباس طراحی ‏کنید.

روش دوم: در روش دوم می‏توانید لاک‎های مخصوص چاپ روی پارچه خریداری نمایید و بوسیله آن سوراخ‎های شابلون را به گونه ای پر کنید تا طرح مورد نظر ایجاد شود. این روش راحتر از شیوه قبلی می‏باشد. در پایان کار می‏توانید لاک موجود در قابل را به وسیله تینر از بین ببرید.

روش سوم چاپ سیلک بر روی پارچه، نسبت به دو روش قبلی هزینه بیشتری دارد. در این روش باید تمامی قاب را با لاک پر کنید و سپس لاک حساس به نور را در مکان تاریک به قاب زده و طرح مورد نظر را روی کاغذ کالک ایجاد نمایید. قاب یا شابلون را بر روی یک میز نور قرار دهید بطور که نور آن در زیر قاب تنظیم شود و با لاک برخورد کند. پس از چند دقیقه طرح مورد نظر بر روی پارچه حک و کار چاپ انجام می‏شود.

تعریفی جامع از چاپ سیلک

چاپ سیلک دستی

چاپ سیلک به دو شکل دستی و ماشینی انجام می شود.

در چاپ دستی می توان از شابلون یا کلیشه چاپ استفاده کرده که در آن سه روش میز نور، قید نور و شابلون ساز انجام می شود. در روش چاپ سیلک ابتدا با یک لایه نازک شابلون یا قاب را تهیه می کنند و سپس لایه نازکی از لاک حساس دیازو را روی آن کشیده و با پرینت طرح درون دستگاه چاپ دستی قرار می دهند. دستگاه چاب سیلک طرح مورد نظر را روی توری حک می کند. با آماده شدن شابلون طرح، به دستگاه سیلک دستی نیازی نیست و سایر مراحل کاردک رنگ کشی، گذاشتن شابلون و جمع کردن سطح صاف به شکل دستی انجام می شود.
تعریفی جامع از چاپ سیلک

چاپ سیلک دستی به دو روش کاربردی و هنری تقسیم بندی می شود.

روش کاربردی: در روش کاربردی کاربر نقش اصلی را ایفا می کند و تمامی مراحل اعم از ساخت، آماده سازی لوحه چاپی، انتقال طرح و مراحل تکثیر را بر عهده می گیرد.

روش هنری: در روش هنری چاپ سیلک دستی، مشتری هیچ نقشی در طرح ندارد و هنرمند از قبل کار خود را حاضر کرده است.

————————————————
تعریفی جامع از چاپ سیلک
اما چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک اسکرین فراگرد پیشرفته تری است از چاپ با اِستنسیل(stencil ) که در اوایل سده حاضر باب شد. در ابتدا بیشتر کاربرد تبلیغاتی و نمایشی داشت. از چند دههٔ پیش، هنرمندان این فن را بکار خویش گرفتند و به آن نام سری گرافی (seri graphy) دادند. چاپ با اِستنسیل یکی از ساده‌ترین شیوه‌های نسخه برداری است. اِستنسیل ورقه‌ای است که حروف یا طرح در روی آن کنده شده و با مالیدن یا پاشیدن مرکب یا رنگ بر روی آن، شکل حروف یا طرح بر روی سطح زیرین نقش می‌بندد . کلمه اِستنسیل هم به این ورقه، هم به فراگرد چاپ به وسیله این ورقه و هم به نقش حاصل از این شیوهٔ چاپ اطلاق می‌شود.
تعریفی جامع از چاپ سیلک
فن اِستنسیل در چین و ژاپن و مصر قدیم متداول بوده‌است . نمونه‌های کهن اِستنسیل‌های بدست آمده در چین با بنای دیوار بزرگ چین و نمونه‌های بدست آمده در مصر با بنای اهرام ثلاثه هم زمان اند . نمونه‌های بسیاری از تصویرهای بودا، که با چاپ اِستنسیل تهیه شده باقی‌مانده‌است . اِستنسیل در مشرق زمین چه برای مقاصد هنری و چه برای مقاصد تجاری ( مثلاً برای نقش پارچه‌های مصرفی )، فنی متداول و شناخته شده بود؛ درحالی که در مغرب زمین بیشتر جنبهٔ مادی و مصرفی داشت . در سدهٔ هفده در فرانسه و انگلستان و در اواخر سدهٔ هچده و اوایل سده نوزده در آمریکای شمالی، برای طراحی کاغذهای دیواری اِستنسیل به کار می‌رفت.
تعریفی جامع از چاپ سیلک
ابتدا برای ساختن اِستنسیل از برگهای پاپیروس، پوست حیوانات و پارچه استفاده می‌کردند، بعدها برای ایجاد نقش‌های پیچیده تر، لازم بود اِستنسیل‌های ظریف تر از اِستنسیل‌های پیشین بکار رود. برای جلوگیری از پاره شدن چنین اِستنسیل‌هایی بود که استفاده از شبکهٔ نخ‌های ابریشم اغاز شد. دو ورقه را هم‌زمان می‌بریدند، شبکهٔ نخ‌های ابریشم را مابین این دو ورقه قرار می‌دادند و به آان دو می‌چسپاندند . به تدریج معمول شد که به جای شبکهٔ نخ‌های ابریشم، یک تکه پارچهٔ ابریشمین را به پشت ورقهٔ اِستنسیل بچسپانند. و بعدها پارچه ابریشمین را بر روی یک کلاف چوبی کشیدند .
تعریفی جامع از چاپ سیلک
تحول چاپ اِستنسیل به چاپ سیلک اسکرین درست از همین جا آغاز می‌شود . سیلک اسکرین در واقع نام خود را از پارچهٔ ابریشمین نازک مشبکی گرفته که با اتصال به کلاف، به عنوان تکیه گاهی برای ورقهٔ اِستنسیل بکار می‌رود.ورقهٔ اِستنسیل به این شبکهٔ ابریشمین چسپانده می‌شود . شبکهٔ باز ابریشم رنگ یا مرکب را از خود رد می‌کند، درحالی که ورقه اِستنسیل آنرا نگاه می‌دارد .

تعریفی جامع از چاپ سیلک
تعیین تاریخ دقیق تحول فراگرد اِستنسیل به سیلک اسکرین دشوار است . در ۱۹۰۷ ساموئل سیمون، اهل منچستر، استفاده از سیلک اسکرین را به نام خود به ثبت رساند . او برای کشیدن مرکب روی اِستنسیل از قلم موی نقاشی استفاده می‌کردن.

در سال ۱۹۳۶، گروهی از هنرمندان آمریکایی جامعه ملی سری گرافی را تشکیل دادند. در این زمان است که کاربرد سیلک اسکرین با اهداف غیر تجاری آغاز می‌شود . هنر سر گرافی ( که در آن هنرمند طرح خود را با فراگرد سیلک اسکرین به چاپ می‌رساند) به وسیلهٔ عده‌ای از نقاشان برجسته معاصر اعتبار زیادی یافته‌است.

در فرانسه ویکتور وازارلی، در انگلستان ادواردو پائولوزی و بریجت ریلی، و در ایالات متحده جیم دین، کلاس اولدنبرگ و اندی وارهول از مروّجان این هنرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *