کاتالوگ چیست
دسامبر 16, 2017
آموزش طراحی برند
دسامبر 16, 2017
نمایش همه

روش طراحی بسته بندی

بسته بندی از منظر کاربردی بیشتر برای محافظت از محصول و اطلاع رسانی در مورد محتویات محصول به کار می رود. همچنین امروزه انواع داده های دیگر از قبیل شعارهای تبلیغاتی ، فعالیت های بشردوستانه و محیط زیستی تولید کننده ی محصول نیز بر روی بسته بندی درج می شود.
طراحی بسته بندی
اما در یک تعریف کلی بسته‌ بندی ترکیبی از علم، هنر و فناوری در جهت محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. بسته‌بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها می‌شود.

زندگی امروز بشر به نوعی با بسته بندی در آمیخته شده. تمامی محصولاتی که خریداری می کنیم به نوعی دارای بسته بندی هستند و از سوی دیگر حجم بالای تولیدات بسته بندی و آسیب های زیست محیطی آن موجب توجه بیشتر تولید کننده گان به محیط زیست در جهت استفاده از مواد تجزیه شونده و قابل بازیافت در صنعت بسته بندی شده است.
طراحی بسته بندی
خلاقیت در طراحی بسته بندی
سیل محصولات تولید شده در قفسه های فروشگاه ها و تنوع آنها چنان چشم بیننده را پر می کند که عرصه جلب توجه از طریق بسته بندی به عرصه ی رقابتی تنگاتنگی بدل شده است. خلاقیت درطراحی بسته بندی علاوه بر آنکه می تواند در حفظ و نگهداری محصول و حمل نقل آسان آن مورد توجه قرار گیرد، همچنین از منظر ظاهر محصول نیز می تواند با ایجاد تفاوت در ساختار و فرم و کارکرد ، بسته بندی را از عنصری کاربردی به عنصری تبلیغاتی بدل کند. کارکرد بسته بندی و خلاقیت دز طارحی آن گاه در فرایند بازاریابی و فروش به حدی است که تصمیم نهایی مشتری بر اساس بسته بندی انجام می‌شود.

کارکردهای مختلف بسته بندی:
حفاظت فیزیکی محصول
اولین کارکرد بسته بندی حفاظف فیزیکی و محفوظ نگاه داشتن محصول تا زمانی است که کالای درون آن نیازمند حفاظت باشد. لایه و مانع محافظتی در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک ، اشعه ماورابنفش و…، در بسته‌بندی مد نظر قرار می‌گیرند. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بسته‌بندی است و حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهم‌ ترین وظایف بسته‌بندی است.
طراحی بسته بندی
سهولت در جابجایی
از مهم ترین هدف های بسته بندی آسان کردن حمل و نقل یک کالا در جهت سالم رسیدن محصول در حداقل زمان ممکن است.

بازاریابی
بسته بندی و طراحی خلاقانه وجذاب آن می تواند نقشی اساسی در ترغیب مشتریان ایفا کند. بسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها می‌توانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شود.
طراحی بسته بندی
اطلاع رسانی
اطلاعاتی مانند نحوه انبارش و استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بسته‌ها یا محصولات، محتویات بسته و مجوزهای بهداشتی و نظارتی آن بر روی بسته‌ها چاپ شده و یا توسط برچسب آنها چسبیده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *