آموزش طراحی برند
دسامبر 16, 2017
تعریفی جامع از چاپ دستی
دسامبر 17, 2017
نمایش همه

صفحه آرایی در گرافیک چیست

صفحه آرایی
صفحه آرایی چیست
«صفحه آرایی» عبارت فارسی شده ی واژه ی انگلیسی «layout » است و به گرایشی در گرافیک گفته می شود که موضوع آن ایجاد روابط موزون و متناسب بصری بین عناصر نوشتاری، تصویری و فضاهای خالی یک صفحه است.

هدف اصلی صفحه آرا در نهایت نمایش و ترکیب عناصر در صفحه است به نحوی که مطالب بطور مستقیم و در جای مناسب خود قرار گیرند و درعین آسانی خوانش متن ها و تصاویر، مخاطب به دیدن و خواندن بیشتر ترغیب شود. از این رو طراحی یک صفحه نیاز به شناخت متن، شناخت مخاطب و همچنین رعایت تناسبات ترکیب بندی یک صفحه از کتاب یا مجله و روزنامه و…دارد.
صفحه آرایی
تاریخچه صفحه آرایی در ایران
تمامی نسخ خطی و کتاب های باقی مانده از تاریخ مکتوب زبان فارسی هر یک به نوعی دارای صفحه بندی است. در این کتاب ها خوشنویسان و مذهبان وظیفه ی صفحه آرایی را برعهده داشته اند و کاتب یک کتاب صفحه آرا و تعیین کننده ی چیدمان یک صفحه نیز بود است. تطبیق متقارن عناصر، تقسیم متقارن سطوح ، تنظیم هندسی نقوش ، تلفیق موزون خط ها و ترکیب متعادل رنگ ها، همه دست آوردهایی هستند که وحدت مضمونی و بصری را در نسخه های خطی ایران تامین می کنند. با رواج صنعت چاپ در دوره ی قاجارصفحه آرایی وارد مرحله دیگری می شود که تاثیر تکنیک ها و امکانات فنی بر روی آن بسیار است .
صفحه آرایی
آرایش صفحات در مطبوعات ایران ، از آغاز تا دوره طولانی متقارن بوده است که این تقارن را در زمینه دیگر زندگی روزمره آن مانند معماری و تزیین داخلی بناها نیز مشاهده می کنیم. اما با ورود به دوره ی معاصر این تقارن به نفع خلاقیت در چیدمان، جای خود را انواع دیگر صفحه آرایی می دهد.امروزه انواع نرم افزارهای گرافیکی نیز دامنه گستره و متنوعی از امکانات را در عین بالا بردن دقت در اندازه ها در اختیار طراحان قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *