کاغذ چاپ و انواع آن
جولای 31, 2018
لیتوگرافی در چاپ چه کاربردی دارد
آگوست 25, 2018
نمایش همه

گرماژ کاغذ به چه معناست ؟

گرماژ کاغذ نشان دهنده وزن یک مترمربع از یک کاغذ می باشد . برای شناخت کاغذ باید از ویژگی ها ومشخصه های آن اطلاعات کافی داشته باشیم ، گرماژکاغذ یکی از مشخصه های شناخت کاغذ می باشد.گرماژکاغذ نسبت به نوع کاغذ و کاربرد آن متفاوت است . کاغذها معمولا درانواع گرماژهای مختلف تولید می شود . کاغذ ها معمولا از 38 گرم تولید می شوند و بسته به مصارف مختلف آن ها وزن کاغذ تغییر می کند .

استاندارد وزن کاغذهای مورد استفاده در دستگاه های کپی و پرینترها 80 گرم اما در صنعت چاپ معمولا از گرماژ کاغذ 60 گرم استفاده می شود .در دستگاه های کپی به دلیل حساسیت بالا نسبت به گرماژکاغذ ، نمی توانیم از کاغذهایی با وزن های متفاوت در آن دستگاه استفاده کنیم چون با کمی بالا یا پایین بودن گرماژ کاغذ ، دستگاه کارایی مناسب خود را از دست خواهد داد زیرا حساسیت بالایی را دارد . همیشه لازم است استاندارهای مربوط برای مصارف مختلف کاغذ ها را جدی بگیریم .

گرماژ کاغذ

گرماژ انواع کاغذهای چاپی

شرکت های چاپی معمولا برای چاپ از مشتریان خود درمورد گرماژ کاغذ قبل چاپ سوال هایی را می پرسند ، در صورتی که اطلاعی از آن نداشته باشید ، پرسش این سوال برای شما بی معنی است چرا که آن ها نمی دانند که پرسیدن این سوال چه تاثیری روی خدمات چاپ آن ها می گذارد .

یکی از مهم ترین نکته هایی که درمورد چاپ باید در نظر بگیریم ، وزن کاغذ چاپ است که به اصطلاح گرماژ کاغذ می گویند . اطلاعات معمولی که باید در مورد کاغذ درنظر داشته باشیم این است که وزن کاغد به ضخامت آن بستگی دارد یعنی هرچه ضخامت آن بالا باشد ، وزن کاغذ نیز بیشتر می شود .اما در مورد وزن کاغذ نکته دیگری هم در چاپ درنظر گرفته می شود و آن نوع کاغذ چاپی است.

گرماژ کاغذ و ابعاد آن

بسته بندی کاغذ اگر به صورت ورقه ای باشد به نام بند و اگر به صورت متری باشد به صورت رول انجام می شود . هربند دارای 100 ، 250 یا 500 برگ کاغذ است. تعداد کاغذها درهر بند متفاوت است و بستگی به ضخامت هربرگه کاغذ  دارد . منظور از گرماژ کاغذ یعنی وزن کاغذ در هر متر مربع  آن می گویند . در صنعت چاپ از از گرماژ کاغذ 80 گرم بیشتر استفاده می شود . وزن استاندار کاغذهای مورد استفاده در پرینترها 80 گرم است .

انواع گرماژ کاغذ ها    

کاغذهای تحریری 25 گیلوگرمی

ازاین برگه ها که 74 گرم وزن آن هاست ، معمولا برای دستگاه های کپی و نوشت افزارها و سربرگ استفاده می شود .

کاغذهای تحریری 28 گرمی

از این کاغذها اغلب درادارات ودفاترکاربه خاطر مقرون به صرفه بودن و سبک بودن آن ( حدود 90 گرم وزن دارد ) بیشتر استفاده می شود . یکی از رایج ترین انتخاب گرماژدر بین انواع کاغذ می باشد .

کاغذهای تحریری 32 گرمی

وزن این کاغذ حدود 74 گرم است و از آن بیشتر برای بروشورها و تبلیغات محصولات و خدمات به دلیل آنکه به راحتی تا می شوند و قابلیت انعطاف خوبی دارند ، استفاده می گردد.

 کاغذ بریستول 30 کیلوگرمی

وزن این کاغذ حدود 145 گرم است و آن را معمولا با مقوای سبک و قابل انعطاف اشتباه می گیرند . از این کاغذ بریستول بیشتر برای پوشه های پستی استفاده می کنند .

کاغذ جلدی 30 کیلوگرمی

وزن این کاغذها حدود 175گرم بوده و انتخاب مناسبی برای چاپ منو و پوستر و کارت پستال می باشد

مقوای اندکس 40 کیلوگرمی

این کاغذ 165 گرم وزن داشته و بسیار مقاوم و محکم است . کاغذ مناسبی برای چاپ و تهیه پوشه ، جلد جزوه ها می باشد .

مقوای اندکس 50 کیلوگرمی

این مقوا مقدارکمی سنگین تر از مقوای 40 کیلوگرمی است . گزینه مناسبی برای کاغذ پاکت های اداری ( کاغذ مانیلا ) و هم چنین برای ثبت و بایگانی اطلاعات استفاده می شود .

کاغذ جلدی 45 کیلوگرمی

از این مقوای محکم معمولا برای چاپ کارت دعوت و اعلامیه استفاده می شود .وزن آن 260 گرم است و از آن در چاپ کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان به خاطر ضخامت خوب آن استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *